המאמר התפרסם לראשונה באתר
15.4.2025
מדיניות תמריצי מס לחדשנות הפכה בשנים האחרונות לכלי מרכזי בתחרות הגלובלית על משיכת השקעות במחקר ופיתוח. במסגרת עבודתנו השוטפת עם חברות טכנולוגיה ישראליות ובינלאומיות, עוקב משרדנו מקרוב אחר התפתחויות בתחום זה.
לאחרונה, ארגון ה-OECD פרסם שני מסמכים משמעותיים בנושא: מאמר דעה בכותרת "Five need-to-knows on income-based tax incentives for R&D and innovation" והסקירה הכלכלית המקיפה "OECD Economic Surveys: Israel 2025". מסמכים אלה מציגים ניתוח עומק של מדיניות תמריצי המס לחדשנות בישראל ובעולם, וכוללים המלצות מדיניות שעשויות להשפיע משמעותית על האסטרטגיה הפיסקלית של ישראל ועל חברות הטכנולוגיה הפועלות בה.
מאמר זה סוקר את הממצאים המרכזיים ומציע תובנות באשר להשלכותיהם על לקוחות בתחום הטכנולוגיה והחדשנות.
הנתונים המוצגים במאמר ה-OECD מעלים תמונה מפתיעה: בשנת 2021, ישראל השקיעה 0.23% מהתמ"ג בתמריצי מס מבוססי הכנסה למו"פ וחדשנות - שיעור הממקם אותה בין המובילות בעולם, שנייה רק לקפריסין (0.72%). זאת בעוד שכמעט מחצית ממדינות ה-OECD המדווחות (10 מתוך 23) הוציאו פחות מ-0.01% מהתמ"ג על תמריצים אלה.
במונחים אבסולוטיים, ישראל, למרות גודלה, נמצאת במקום מכובד עם השקעה של כ-980 מיליון דולר, לעומת ארה"ב (מובילה עם כ-23.5 מיליארד דולר), הולנד (~2.6 מיליארד) ובריטניה (~2.1 מיליארד).
לפי המאמר, תמריצי מס מבוססי הכנסה נחלקים לשתי קטגוריות עיקריות:
גורם מרכזי בעיצוב תמריצים אלה הוא כלל ה"נקסוס" שאומץ ב-2015 במסגרת פרויקט ה-BEPS. הכלל קובע שהטבות מס יינתנו רק לחלק היחסי מההכנסה המשקף את תרומת הנישום ליצירת הנכס הבלתי מוחשי. משמעות הדבר היא שאם הנישום ביצע את כל המו"פ בעצמו או באמצעות מיקור חוץ לצד שאינו קשור, כל ההכנסה המזכה יכולה ליהנות מההטבה, אך אם הנכס הבלתי מוחשי נרכש מחברות אחרות, אף חלק מההכנסה לא ייהנה מתמריץ המס.
הסקירה הכלכלית של ה-OECD מזהה פער משמעותי העלול להשפיע על תעשיית הבינה המלאכותית בישראל: מחסור בבוגרי תארים מתקדמים בתחומי המפתח. ישראל מייצרת מספר מרשים של בוגרי תואר ראשון בתחומים הרלוונטיים לבינה מלאכותית (4% מקבוצת הגיל הרלוונטית), אך שיעור בוגרי התארים המתקדמים נמוך משמעותית (פחות מ-1%).
המשמעות עבור חברות טכנולוגיה היא אסטרטגית: כ-66% מהעובדים בתחום הבינה המלאכותית בעולם הם בעלי תואר שני או דוקטורט, לעומת 12% בלבד בקרב מפתחי תוכנה בישראל בכלל. חברות המתכננות פעילות בתחום הבינה המלאכותית בישראל עשויות להיתקל בקשיים בגיוס כוח אדם מתאים, ועליהן לפתח אסטרטגיות ארוכות-טווח למשיכה ופיתוח של הון אנושי.
נקודה נוספת שעולה בסקירה הכלכלית היא הפער המגדרי המשמעותי בתחום הבינה המלאכותית, כאשר נשים מהוות רק 23% מאנשי המקצוע בתחום. כמו כן, קיים שיעור השתתפות נמוך של חרדים (3.5%) וערבים (1.7%) בתעשיית ההיי-טק בכלל.
הסקירה מציעה הערכה כלכלית לפיה סגירת פערי ההשתתפות והפריון בין קבוצות האוכלוסייה צפויה להגדיל את התמ"ג לנפש בישראל ב-3.5% בתוך עשור וב-6.6% עד 2060.
עבור חברות טכנולוגיה, המשמעות היא שגיוון תעסוקתי אינו רק עניין של אחריות חברתית אלא גם אסטרטגיה עסקית לטווח ארוך, במיוחד לאור המחסור הכללי בכוח אדם מיומן.
הסקירה הכלכלית מציגה את פרויקט "חשבוניות ישראל" כמקרה מבחן מוצלח של שימוש בבינה מלאכותית במערכת המס. מערכת זו, שהושקה במאי 2024, זיהתה עד ספטמבר 2024 חשבוניות פיקטיביות בשווי של 9 מיליארד ₪, ומנעה הפסד של 1.5 מיליארד ₪ בהכנסות מע"מ.
הלקח לחברות הוא שיש להיערך לשינויים משמעותיים באכיפת המס בישראל, עם דגש על שימוש גובר בטכנולוגיות מתקדמות. חברות צריכות להקפיד על דיווחים מדויקים ותיעוד נאות של עסקאותיהן, ולשקול התאמת מערכות ה-ERP שלהן לדרישות הדיווח המתפתחות.
אחת ההמלצות המרכזיות בסקירה הכלכלית של ה-OECD היא:
"Consider replacing the current system of preferential tax rates for IP-based income with a broader system of tax credits for R&D expenditure with cash refunds or carry-forward provisions."— OECD, OECD Economic Surveys: Israel 2025
המלצה זו מציעה מעבר ממודל של שיעורי מס מועדפים על הכנסות, למודל של זיכויי מס על הוצאות.
שינוי פרדיגמה כזה, אם ייושם, עשוי להשפיע משמעותית על תכנון המס של חברות טכנולוגיה הפועלות בישראל:
לאור הממצאים במאמר ובדוח, אנו מזהים חמש הזדמנויות אסטרטגיות, וכן את השלכותיהן על חברות וגופי השקעה:
הזדמנות למדיניות: מעבר הדרגתי ממודל המבוסס על הטבות בשיעורי מס על הכנסות, למודל המתמקד בזיכויי מס על הוצאות מו"פ.
השלכות ללקוחות: חברות בשלבי פיתוח מוקדמים עשויות להרוויח מזיכויי מס החלים על הוצאות, גם בהיעדר הכנסות משמעותיות. מנגד, חברות רווחיות המייצרות הכנסות משמעותיות מקניין רוחני עשויות להעדיף את המודל הקיים. התכנון האסטרטגי ארוך-הטווח צריך לקחת בחשבון את כיוון השינוי הפוטנציאלי.
הזדמנות למדיניות: הרחבת יכולות ההשכלה הגבוהה בתחומי הבינה המלאכותית, במיוחד בתארים מתקדמים.
השלכות ללקוחות: חברות טכנולוגיה צריכות לשקול השקעה בתכניות הכשרה פנים-ארגוניות, בשיתופי פעולה עם מוסדות אקדמיים, ובתכנון אסטרטגיות גיוס בינלאומיות. הדבר רלוונטי במיוחד לחברות המפתחות או מטמיעות פתרונות בינה מלאכותית מתקדמים.
הזדמנות למדיניות: שילוב תמריצי מס ייעודיים לחברות המקדמות גיוון, ושיפור החינוך בתחומי הליבה באוכלוסיות מגוונות.
השלכות ללקוחות: חברות המקדמות אסטרטגיות גיוון אפקטיביות עשויות להרוויח פעמיים: הן מהרחבת מאגר הכישרונות הפוטנציאלי והן מתמריצים פיסקליים עתידיים. מומלץ לבחון את מדיניות הגיוון וההכללה הארגונית ואת התאמתה לאסטרטגיה העסקית ארוכת-הטווח.
הזדמנות למדיניות: פישוט משמעותי של דרישות התיעוד, במיוחד לחברות קטנות ובינוניות.
השלכות ללקוחות: חברות צריכות להיערך לשינויים פוטנציאליים בדרישות התיעוד והדיווח, ולשקול מראש מערכות מידע שיקלו על עמידה בדרישות אלה. חברות קטנות ובינוניות במיוחד עשויות להרוויח מפישוט פוטנציאלי בעלויות הציות.
הזדמנות למדיניות: הרחבת השימוש בבינה מלאכותית ליישומים נוספים במערכת המס, בדומה לפרויקט "חשבוניות ישראל".
השלכות ללקוחות: חברות צריכות להיערך למערכת אכיפת מס משוכללת יותר, המשתמשת בכלי בינה מלאכותית לזיהוי אנומליות. שקיפות בדיווחים ותיעוד נאות של עסקאות יהפכו לחשובים אף יותר.
הניתוח המשולב של מאמר הדעה והסקירה הכלכלית של ה-OECD מצביע על נקודת מפנה אפשרית במדיניות תמריצי המס לחדשנות בישראל. בעידן של טרנספורמציה דיגיטלית מואצת בהובלת בינה מלאכותית, חברות טכנולוגיה צריכות להיערך לשינויים אפשריים בסביבה הרגולטורית.
משרדנו עוקב מקרוב אחר התפתחויות אלה ומספק ייעוץ מותאם אישית לחברות טכנולוגיה וחדשנות באשר להשלכותיהן. אנו מזמינים אתכם ליצור קשר לייעוץ מקצועי בנושא תמריצי מס לחדשנות ולהשפעות האפשריות של השינויים המתוארים על פעילותכם העסקית.
April 15, 2025
The article was first published in
לפי המאמר, תמריצי מס מבוססי הכנסה נחלקים לשתי קטגוריות עיקריות:
גורם מרכזי בעיצוב תמריצים אלה הוא כלל ה"נקסוס" שאומץ ב-2015 במסגרת פרויקט ה-BEPS. הכלל קובע שהטבות מס יינתנו רק לחלק היחסי מההכנסה המשקף את תרומת הנישום ליצירת הנכס הבלתי מוחשי. משמעות הדבר היא שאם הנישום ביצע את כל המו"פ בעצמו או באמצעות מיקור חוץ לצד שאינו קשור, כל ההכנסה המזכה יכולה ליהנות מההטבה, אך אם הנכס הבלתי מוחשי נרכש מחברות אחרות, אף חלק מההכנסה לא ייהנה מתמריץ המס.