המאמר התפרסם לראשונה באתר
27.11.2024
העידן הדיגיטלי מציב בפני רשויות מס ברחבי העולם אתגרים חדשים ומורכבים, המחייבים התאמה מתמדת למציאות המשתנה. בעשור האחרון, המעבר המואץ לכלכלה דיגיטלית גלובלית יצר מציאות חדשה בה שיטות המיסוי המסורתיות אינן מספקות מענה הולם. על פי נתוני רשות המסים, המדינה מפסידה מיליארדי שקלים מדי שנה כתוצאה מהונאות מס מתוחכמות, כאשר תופעת החשבוניות הפיקטיביות מהווה אתגר מרכזי.
המעבר לדיגיטציה מלאה במערכות המס נובע משלושה גורמים עיקריים. ראשית, קיים צורך מהותי בייעול תהליכי עבודה והפחתת העומס הבירוקרטי שמכביד הן על הרשות והן על הנישומים. שנית, נדרש שיפור משמעותי ביכולת לזיהוי ומניעת העלמות מס והונאות, במיוחד לאור התחכום הגובר בשיטות ההעלמה. שלישית, קיימת דרישה גוברת לשיפור השירות לאזרח והנגשת מידע ושירותים באופן דיגיטלי, בהתאם לסטנדרטים המקובלים בעולם הדיגיטלי המודרני.
במרכז המהפכה הדיגיטלית של רשות המסים עומדת מערכת שע"מ (שירותי עיבודים ממוכנים), המעסיקה למעלה משש מאות עובדים ומשרתת יותר משישת אלפים משתמשים. מערכת זו מטפלת בכל היבטי מס הכנסה, מע"מ וניכויים, ומהווה פלטפורמה מרכזית לעיבוד נתונים ודיווחים. באגף הדאטה של שע"מ מועסקים כארבעים מומחי טכנולוגיה המפתחים פרויקטים מתקדמים תוך שימוש בכלי בינה מלאכותית ובינה עסקית.
במרכז פעילות שע"מ פועלת פלטפורמת דאטה המבוססת על פתרון של חברת קליק, המשמשת את הרשות כבר חמש-עשרה שנים. מערכת זו משרתת אלף ומאתיים משתמשים פעילים ומפעילה חמישים אפליקציות ייעודיות המכילות מיליארדי רשומות מידע. מערכת ניתוח ביקורות העסקים לבדה מכילה כחמישה-עשר טרה-בייט של מידע עם כשלושים מיליארד רשומות, המאפשרים ניתוח מעמיק של פעילות עסקית ואיתור חריגות.
בתחילת שנת 2021 השיקה רשות המסים מערכת בינה עסקית חדשה, המהווה פריצת דרך משמעותית ביכולות הניתוח והבקרה. המערכת מאפשרת ניתוח מעמיק של תיקי נישומים תוך איגוד נתונים ממקורות פנימיים וחיצוניים למערכת אחודה. יכולת זו מאפשרת זיהוי מדויק יותר של תיקים עם פוטנציאל גבייה מיטבי ומקלה על איתור אי-סדרים.
החל משנת 2019, רשות המסים מפעילה מערכת דיווח מקוון מתקדמת המאפשרת הגשת דוחות שנתיים באופן דיגיטלי מלא. המערכת פועלת בשני ערוצים משלימים: הראשון מיועד לרואי חשבון ויועצי מס, והשני דרך "האזור האישי" המאובטח באתר הרשות. האזור האישי משמש כפלטפורמה מרכזית לאינטראקציה עם הציבור, ומאפשר גישה למידע אישי, הגשת בקשות וטפסים, וקבלת עדכונים שוטפים בזמן אמת.
על פי דו"ח OECD משנת 2023, רשויות מס ברחבי העולם משקיעות בממוצע שנים-עשר אחוזים מתקציבן השנתי בדיגיטציה ומודרניזציה של מערכותיהן. ההשקעה העולמית בטכנולוגיות מס מתקדמות הגיעה לארבעים ושבעה מיליארד דולר בשנת 2023, עם צפי לגידול של שמונה-עשר אחוזים בשנת 2024. מגמה זו נובעת מהצורך בהתמודדות עם הונאות מס מתוחכמות, שעלותן למשקים הלאומיים מוערכת בכשלושה טריליון דולר מדי שנה.
החברות המובילות בעולם הביקורת והמיסוי משקיעות סכומי עתק בפיתוח והטמעת טכנולוגיות מתקדמות. בשנת 2024, ארבע החברות הגדולות (Big 4) הכריזו על השקעות חסרות תקדים בתחום הבינה המלאכותית והדיגיטציה. Deloitte ו-KPMG הודיעו כל אחת על השקעה של שני מיליארד דולר, PwC על השקעה של מיליארד דולר, ו-EY על השקעה של 1.4 מיליארד דולר.
PwC פיתחה את ChatPwC, צ'אטבוט המבוסס על מודל GPT-4, המשרת למעלה ממאה אלף עובדים ברחבי העולם. על פי נתוני החברה, הטמעת המערכת הובילה לשיפור של עשרים עד ארבעים אחוזים בפריון העבודה. במקביל, Deloitte השיקה את PairD, מערכת בינה מלאכותית המסייעת בהכנת מצגות, כתיבת דוחות וניתוח נתונים, ואת DARTbot, צ'אטבוט המיועד לתמיכה בצוותי הביקורת.
EY פיתחה את פלטפורמת EY.ai ו-Intelligent Payroll Chatbot המשלבים יכולות בינה מלאכותית עם מומחיות בתחומי המס והביקורת. KPMG, בשיתוף פעולה עם Microsoft, מפתחת פתרונות מבוססי ענן ובינה מלאכותית המיועדים לשיפור תהליכי ביקורת ומיסוי.
מעבר לחברות הגדולות, השוק מציע מגוון פתרונות טכנולוגיים מתקדמים. QuickBooks AI מספק יכולות מתקדמות לניהול חשבונות וחיזוי תזרים מזומנים לעסקים קטנים ובינוניים. Xero מציעה פתרונות ענן לניהול חשבונות עם יכולות בינה מלאכותית מובנות, ו-RunEleven מתמחה באוטומציה של תהליכי הנהלת חשבונות וציות רגולטורי.
לפי סקר של Thomson Reuters משנת 2024, שבעים ואחד אחוז מאנשי המקצוע בתחום המס והחשבונאות מאמינים כי בינה מלאכותית תשנה משמעותית את המקצוע בשנים הקרובות. עם זאת, ההערכה היא שטכנולוגיה זו תשמש ככלי תומך ולא תחליף את העובדים, אלא תאפשר להם להתמקד בפעילויות בעלות ערך מוסף גבוה יותר.
על פי דו"ח G7/OECD/UNESCO משנת 2024, המודל היפני מוביל בתחום האוטומציה של תהליכי ציות מס. במרכז המערכת היפנית עומדת יכולת משולבת לניהול תהליכי ציות מס, הכוללת מודולים לעיבוד אוטומטי של דיווחים, זיהוי חריגות, וניתוח מגמות. ייחודה בכך שהיא משתמשת בלמידת מכונה להתאמת תהליכי הציות לפרופיל האישי של כל נישום, תוך הפחתה משמעותית בנטל הבירוקרטי.
המערכת האיטלקית משלבת אלגוריתמים מתקדמים לניתוח וסיווג פניות פיננסיות עם מנגנוני תיעדוף אוטומטיים. המערכת מזהה מקרים הדורשים טיפול דחוף ומנתבת משאבים בהתאם, תוך שימוש במדדים כמותיים ואיכותיים. התוצאות מראות שיפור משמעותי ביעילות הטיפול בתיקים ובאיכות השירות לנישום.
אגף הדאטה של שע"מ מוביל את המהפכה הטכנולוגית ברשות המסים הישראלית בגישה הדרגתית ומדודה. האגף, המונה כארבעים מומחים, מפתח מערכות בינה מלאכותית המותאמות לצרכי המשק הישראלי. המערכת מתמקדת בשלושה תחומים: זיהוי הונאות באמצעות ניתוח דפוסי התנהגות פיננסית, שיפור השירות ללקוחות, וייעול תהליכי ביקורת.
המעבר לשימוש נרחב בבינה מלאכותית מלווה במסגרת משפטית ורגולטורית מקיפה. על פי דוחות בינלאומיים, נדרשת התייחסות לשלושה היבטים מרכזיים: הגנה על פרטיות, שקיפות אלגוריתמית, ואחריותיות. המסגרת המשפטית בישראל מתעדכנת בהתאם להתפתחויות הטכנולוגיות, תוך איזון בין חדשנות להגנה על זכויות הנישומים.
הדיגיטציה המואצת של מערכות המס מציבה אתגרי אבטחה מורכבים. על פי דוח מבקר המדינה מנובמבר 2022, שע"מ מפעילה את המערכות בסביבה מאובטחת במיוחד, כאשר מודלי הליבה נשמרים בתשתית מקומית סגורה המוגנת במספר שכבות אבטחה. המערכת משלבת טכנולוגיות הצפנה מתקדמות עם מנגנוני אימות זהות מורכבים, ופרוטוקולים מחמירים מבטיחים הגנה מקסימלית על מידע רגיש.
אחד האתגרים המשמעותיים, כפי שעולה מדו"ח OECD, הוא הנגשת השירותים הדיגיטליים לכלל האוכלוסייה. המעבר למערכות דיגיטליות מתקדמות עלול ליצור פערים בין קבוצות אוכלוסייה שונות. רשות המסים נדרשת לפתח פתרונות המאזנים בין חדשנות טכנולוגית לבין נגישות לכלל שכבות האוכלוסייה, במיוחד עבור אוכלוסיות מבוגרות או כאלה שאינן מיומנות בשימוש בטכנולוגיה.
הטמעת המערכות המתקדמות מחייבת השקעה משמעותית בהכשרת כוח אדם. רשות המסים מפעילה תכניות הכשרה מקיפות המיועדות הן לעובדי הרשות והן למייצגים. התכניות משלבות הכשרה טכנית בשימוש במערכות החדשות עם פיתוח מיומנויות אנליטיות מתקדמות. במקביל, האגף מפתח מומחיות פנימית בתחומי הבינה המלאכותית וניתוח הנתונים.
על פי תכניות שע"מ, המעבר לענן צפוי להתרחב בשנים הקרובות, תוך שמירה קפדנית על מודלי הליבה בתשתית המקומית המאובטחת. אריה רימיני, ראש שע"מ, מדגיש את חשיבות הממשק הישיר בין מערכות העסקים למערכות הרשות. התכנית כוללת הקמת מאגר מידע מרכזי, פיתוח כלים מתקדמים לניתוח נתונים והרחבת השירותים המקוונים.
דו"ח G7/OECD/UNESCO מ-2024 מצביע על מגמה עולמית של העמקת השימוש בבינה מלאכותית במערכות מס. בישראל, אגף הדאטה של שע"מ מתכנן להרחיב את יכולות הניתוח האוטומטי, תוך שילוב אלגוריתמים מתקדמים לזיהוי דפוסים והתנהגויות חשודות. התכניות העתידיות כוללות הידוק שיתופי הפעולה הבינלאומיים בתחום הטכנולוגיה והמיסוי.
המהפכה הדיגיטלית במערכות המס מהווה צעד הכרחי בהתאמת המערכת למציאות המשתנה. ההשקעות המשמעותיות של חברות ה-Big 4 וגופי ממשלה ברחבי העולם מעידות על חשיבות המעבר לטכנולוגיות מתקדמות. החיסכון הצפוי למשק מיישום מלא של המערכות החדשות מוערך במיליארדי שקלים בשנה, תוך שיפור משמעותי ביעילות הגבייה וצמצום העלמות המס.
האתגר המרכזי בשנים הקרובות יהיה שילוב מוצלח של טכנולוגיה מתקדמת, מסגרת רגולטורית תומכת, והון אנושי מיומן. הניסיון הבינלאומי מראה כי השקעה נכונה בתחום זה מניבה תשואה משמעותית הן ברמת היעילות התפעולית והן ברמת השירות לאזרח, תוך שמירה על איזון עדין בין חדשנות טכנולוגית לבין אבטחת מידע והגנת פרטיות.
November 27, 2024
The article was first published in
PwC פיתחה את ChatPwC, צ'אטבוט המבוסס על מודל GPT-4, המשרת למעלה ממאה אלף עובדים ברחבי העולם. על פי נתוני החברה, הטמעת המערכת הובילה לשיפור של עשרים עד ארבעים אחוזים בפריון העבודה. במקביל, Deloitte השיקה את PairD, מערכת בינה מלאכותית המסייעת בהכנת מצגות, כתיבת דוחות וניתוח נתונים, ואת DARTbot, צ'אטבוט המיועד לתמיכה בצוותי הביקורת.
EY פיתחה את פלטפורמת EY.ai ו-Intelligent Payroll Chatbot המשלבים יכולות בינה מלאכותית עם מומחיות בתחומי המס והביקורת. KPMG, בשיתוף פעולה עם Microsoft, מפתחת פתרונות מבוססי ענן ובינה מלאכותית המיועדים לשיפור תהליכי ביקורת ומיסוי.