המאמר התפרסם לראשונה באתר
7.10.2021
באוקטובר 2020 פורסמו על ידי מדינות ה-Inclusive Framework (הכוללות 132 מדינות) שתי תוכניות מפורטות המתייחסות לייחוס רווחים וקביעת זיקה למיסוי בין המדינות השונות. התוכניות נקראות "עמוד 1" (Pillar One) ו-"עמוד 2" (Pillar Two) ומתמקדות במקרים בהם חברות פועלות במספר מדינות. ביולי 2021, מדינות ה-Inclusive Framework פרסמו את הנקודות העיקריות של רפורמת המס הגלובלית, המיועדת לעדכן ולשפר את מערכת המיסוי הבינלאומית. הרפורמה כוללת מספר שינויים בעקרונות המיסוי הבינלאומי ובמחירי העברה, ותישם את התוכניות שפורסמו באוקטובר 2020. במאמר זה נעסוק במספר שינויים שהועלו על ידן.
החקיקה תכלול מנגנון מחייב לפתרון מחלוקות לסוגיות שיתעוררו לרבות: מחירי העברה, רווחי עסקים ואי הסכמות בנושא התחולה של הסוגיות הנכללות במנגנון לפתרון מחלוקות לסוגיות השונות. ייתכן כי מנגנון פתרון המחלוקות לא יהיה מחייב במספר מדינות שכלכלתן נחשבת לקטנה ומתפתחת ולא הונהגו בהן הליכי הסכמה הדדית כלל, או שהונהג בהן מספר מצומצם של הליכים כאמור.
שיעור מס מינימלי גלובלי: החקיקה החדשה תבטיח כי רווחים שמפיקים תאגידים רב-לאומיים ברחבי העולם יתחייבו בשיעור מס אפקטיבי מינימלי של 15%. החקיקה תחול על קבוצות רב-לאומיות (למעט יוצאים מן הכלל) בעלות מחזור שנתי מאוחד של לפחות 750 מיליון אירו. עם זאת, כל מדינה תהיה רשאית לקבוע באופן עצמאי סף רווח מאוחד נמוך יותר, שיחול על חברות העומדות בראש קבוצה רב-לאומית ("UPE"או "Ultimate Parent Entity") שמקום מושבן בשטחה. במסגרת החקיקה ייקבע ה-"Income Inclusion Rule"("IIR") , שיהווה את ברירת המחדל בביצוע אכיפה של גביית שיעור המס המינימלי. למעשה, העיקרון של ה-IIR דומה לעיקרון המיושם במיסוי של חברה נשלטת זרה, שכן שני העקרונות מטילים חבות מס על תושב מדינה מסוימת בגין חלקו ברווח שנצבר על ידי חברה שבשליטתו במדינה אחרת. באופן זה, עקרון ה-IIR מאמץ את גישת ה-"top down" לפיה ה-UPE בקבוצה רב-לאומית תהיה הישות הרלוונטית בקבוצה ביישום ה-IIR.
Subject to Tax: המטרה של חוקי "Subject to tax" היא להגביל את המיסוי במדינת המקור בגין ריבית המשולמת לצדדים קשורים, תמלוגים וכן תשלומים נוספים כפי שייקבע בחוק. זכות המיסוי של מדינת המקור תהיה מוגבלת להפרש שבין שיעור ניכוי המס במקור המינימלי שייקבע לתשלום (בין 7.5% ל-9%) לשיעור המס החל על התשלום במדינת התושבות של מקבל התשלום.
החקיקה תכלול מנגנון מחייב לפתרון מחלוקות לסוגיות שיתעוררו לרבות: מחירי העברה, רווחי עסקים ואי הסכמות בנושא התחולה של הסוגיות הנכללות במנגנון לפתרון מחלוקות לסוגיות השונות. ייתכן כי מנגנון פתרון המחלוקות לא יהיה מחייב במספר מדינות שכלכלתן נחשבת לקטנה ומתפתחת ולא הונהגו בהן הליכי הסכמה הדדית כלל, או שהונהג בהן מספר מצומצם של הליכים כאמור.