המאמר התפרסם לראשונה באתר
16.1.2025
תיקון 277 לפקודת מס הכנסה, שנכנס לתוקף בינואר 2025, מציג רפורמה מקיפה במיסוי חברות מעטים. הרפורמה משנה באופן מהותי את אופן המיסוי של הכנסות בעלי שליטה, מסדירה את הטיפול בתשלומים בין חברות קשורות, וקובעת מנגנון חדש למיסוי רווחים לא מחולקים.
סעיף 76 לפקודה מגדיר חברת מעטים כחברה בשליטת חמישה בני אדם לכל היותר, למעט בת-חברה וחברה שיש לציבור עניין ממשי בה. התיקון מחריג במפורש מספר סוגי חברות: חברת משלח יד זרה כהגדרתה בסעיף 75ב1, חברה נשלטת זרה כהגדרתה בסעיף 75ב(א)(1), חברה מועדפת או חברה מוטבת כהגדרתן בסעיף 51 לחוק לעידוד השקעות הון, ומפעל מאושר כמשמעותו בסעיף 21 לחוק האמור.
סעיף 62א החדש מציג שלושה מסלולי מיסוי מרכזיים:
הרפורמה מקדישה תשומת לב מיוחדת לסוגיית התשלומים בין חברות קשורות. החוק מגדיר "תשלומים לחברה קשורה" כתשלומים המותרים בניכוי בחישוב הכנסה חייבת מפעילות עתירת יגיעה אישית, אשר שולמו לחברה שיש לחברה המשלמת יחסים מיוחדים עימה. המחוקק קובע כי יש לבחון האם המטרה העיקרית של הקמת החברה הקשורה או התשלום אליה היא הימנעות ממס או הפחתת מס בלתי נאותה. נדרשת גם הצהרה מהחברה המשלמת שהתשלומים לא נועדו למטרות אלו.
היבט משמעותי נוסף ברפורמה הוא ההתייחסות לחבר בני אדם מוחזק. המונח מוגדר כחבר בני אדם שחברת המעטים מחזיקה בו, במישרין או בעקיפין, בשיעור של 10% לפחות מהזכות לרווחים. ההגדרה כוללת סייג חשוב - היא אינה חלה על חבר בני אדם שרוב שוויו מקורו בנכסים מיוחדים מוחזקים.
החוק מאפשר הפחתת הלוואות שניתנו לחבר בני אדם מוחזק עד גובה ההפסדים המועברים שלו, מוכפל בחלקה של חברת המעטים באמצעי השליטה. הקלה זו נועדה למנוע כפל מיסוי ולהכיר במציאות העסקית של קבוצות חברות.
הרפורמה מציגה שתי מערכות מקבילות למיסוירווחים לא מחולקים:
בנקודה זו חשוב להדגיש כי, הרפורמה יוצרת מערכת משולבת של סיווג הכנסות ומיסוי רווחים לא מחולקים. סעיף 62א והסעיפים 81ב-81ו פועלים במקביל ומשפיעים זה על זה. כך למשל, הכנסה שסווגה כהכנסת עבודה לפי סעיף 62א תשפיע על חישוב הרווחים העודפים לצורך תוספת המס לפי סעיף 81ב. בנוסף, תשלום משכורת לבעל שליטה שהכנסתו סווגה מחדש לפי סעיף 62א, יופחת מבסיס הרווחים העודפים לצורך חישוב תוספת המס.
הרפורמה כוללת מערכת מקיפה של הוראות מעבר והקלות. חברות שיחלקו דיבידנדים עד נובמבר 2025 יזכו לפטורים מתוספת המס לתקופות שונות, בהתאם לשיעור החלוקה. במקביל, נקבעה הוראת שעה המאפשרת פירוק חברות מעטים בשנת 2025 תוך קבלת הקלות מס משמעותיות.
סעיף 81ה מחייב חברות מעטים לדווח במסגרת הדוח השנתי על סכום תוספת המס, תוך פירוט החישוב. החוק גם מחייב דיווח שנתי לוועדת הכספים של הכנסת במשך ארבע שנים על יישום החוק והשלכותיו, כולל נתונים על הכנסות המדינה מהרפורמה ומספר החברות המושפעות.
הרפורמה מחייבת היערכות תפעולית משמעותית. חברות נדרשות להתאים את מערכות המידע שלהן כדי לעקוב אחר הפרמטרים השונים הנדרשים לחישוב תוספת המס. נדרש תיעוד מפורט של נכסים מיוחדים, מעקב אחר שיעורי רווחיות, וניהול מדויק של תשלומים לחברות קשורות.
בנוסף, נדרשת היערכות חשבונאית מיוחדת לחישוב הרווחים העודפים. החוק מגדיר מנגנון חישוב מורכב המחייב מעקב אחר מספר פרמטרים, כולל הוצאות החברה, עלות נכסיה, והתאמות שונות. חברות צריכות לוודא שמערכות הדיווח שלהן מסוגלות לספק את המידע הנדרש באופן מדויק ועקבי.
הרפורמה במיסוי חברות מעטים מחייבת חשיבה מחודשת על אופן התנהלות החברות ותכנון המס שלהן. בעלי חברות מעטים נדרשים לבחון את מצבם בראייה כוללת, תוך התחשבות במספר שיקולים מרכזיים.
תכנון מדיניות חלוקת רווחים מהווה את הסוגיה המרכזית הדורשת התייחסות מיידית. חברות צריכות לערוך ניתוח מעמיק של צרכי המזומנים העסקיים שלהן אל מול העלות הכלכלית של תוספת המס החדשה. חשוב לזכור כי הוראות המעבר מספקות חלון הזדמנויות ייחודי עד נובמבר 2025, שלאחריו יחול משטר המס החדש במלואו.
נדרשת גם בחינה מחודשת של מבני החזקות ואופן התנהלות הקבוצה העסקית. חברות הפועלות באמצעות מספר חברות מעטים צריכות לשקול את ההשלכות של הרפורמה על מבנה הפעילות שלהן. במקרים מסוימים, איחוד פעילויות או שינוי מבנה עשויים להיות כדאיים בהתחשב במשטר המס החדש.
בהיבט התפעולי, נדרשת היערכות מיידית למשטר הדיווח החדש. חברות צריכות לוודא שמערכות המידע שלהן מותאמות לדרישות החדשות ושקיימים תהליכי עבודה מסודרים לתיעוד ומעקב אחר הפרמטרים הרלוונטיים לחישוב תוספת המס. תשומת לב מיוחדת נדרשת לתיעוד עסקאות עם צדדים קשורים ולמעקב אחר שיעורי הרווחיות.
רפורמת המס של 2025 מהווה שינוי מהותי במערכתהמיסוי הישראלית. החוק החדש משלב אלמנטים של ודאות ואוטומטיזציה עם מנגנוני תמריציםמורכבים. ההצלחה ביישום הרפורמה תלויה במידה רבה בהיערכות נכונה של החברות ובהבנה מעמיקהשל ההוראות החדשות.
עבור יועצי מס ורואי חשבון, הרפורמה מציבהאתגר מקצועי משמעותי המחייב התעדכנות מתמדת והבנה מעמיקה של ההוראות החדשות. עבור בעליחברות מעטים, זוהי הזדמנות לבחינה מחודשת של אסטרטגיית המס שלהם ולהיערכות מושכלת לעידןהחדש.
January 16, 2025
The article was first published in
סעיף 76 לפקודה מגדיר חברת מעטים כחברה בשליטת חמישה בני אדם לכל היותר, למעט בת-חברה וחברה שיש לציבור עניין ממשי בה. התיקון מחריג במפורש מספר סוגי חברות: חברת משלח יד זרה כהגדרתה בסעיף 75ב1, חברה נשלטת זרה כהגדרתה בסעיף 75ב(א)(1), חברה מועדפת או חברה מוטבת כהגדרתן בסעיף 51 לחוק לעידוד השקעות הון, ומפעל מאושר כמשמעותו בסעיף 21 לחוק האמור.