ע"מ 49880-06-15
18.8.2023
סעיף 64 בצירוף סעיף 76 לפקודה מגדירים לנו "חברת בית" באופן הבא: חברה בשליטתם של חמישה (5) בני-אדם לכל היותר; איננה בת-חברה; חברה שאין לציבור עניין ממשי בה; חברה שכל רכושה הוא בניינים; חברה שכל עסקיה הם החזקת בניינים. הסדר המס הנוגע ל"חברת בית" הוא, כי רווחי החברה ימוסו כאילו היתה החברה "שקופה" ויחולו שיעורי המס החלים על חברי החברה.
[הבהרה: מקורו של הסדר זה עוד בתקופה ששיעורי מס החברות עלו על שיעורי המס שחלו על יחידים, והמחוקק - אשר ביקש להקל עם חברות קטנות המחזיקות בבניינים המניבים הכנסות משכר דירה, כאלו המכונות ״חברות גוש-חלקה" - נכון היה, כאמור, לאפשר מיסוין לפי שיעורי המס הנמוכים יותר, החלים על היחידים המחזיקים בה].
לסיום נדגיש, כי בפסיקת בתי המשפט בעניין תכלית ההסדר של חברת-בית קיימת תמימות דעים לפיה ההקלה, במהותה, נועדה לחברות פרטיות קטנות שכל מטרתן להפיק הכנסה מהחזקת בניינים, ולא הייתה כוונה ליתן הטבת מס לחברות ציבוריות הפועלות באמצעות אחזקה בחברות פרטיות.
סעיף 64 בצירוף סעיף 76 לפקודה מגדירים לנו "חברת בית" באופן הבא: חברה בשליטתם של חמישה (5) בני-אדם לכל היותר; איננה בת-חברה; חברה שאין לציבור עניין ממשי בה; חברה שכל רכושה הוא בניינים; חברה שכל עסקיה הם החזקת בניינים. הסדר המס הנוגע ל"חברת בית" הוא, כי רווחי החברה ימוסו כאילו היתה החברה "שקופה" ויחולו שיעורי המס החלים על חברי החברה.
[הבהרה: מקורו של הסדר זה עוד בתקופה ששיעורי מס החברות עלו על שיעורי המס שחלו על יחידים, והמחוקק - אשר ביקש להקל עם חברות קטנות המחזיקות בבניינים המניבים הכנסות משכר דירה, כאלו המכונות ״חברות גוש-חלקה" - נכון היה, כאמור, לאפשר מיסוין לפי שיעורי המס הנמוכים יותר, החלים על היחידים המחזיקים בה].
לסיום נדגיש, כי בפסיקת בתי המשפט בעניין תכלית ההסדר של חברת-בית קיימת תמימות דעים לפיה ההקלה, במהותה, נועדה לחברות פרטיות קטנות שכל מטרתן להפיק הכנסה מהחזקת בניינים, ולא הייתה כוונה ליתן הטבת מס לחברות ציבוריות הפועלות באמצעות אחזקה בחברות פרטיות.