ו"ע 11737-07-24
2.3.2025
פסק דין חדש שניתן בוועדת הערר לפי חוק מיסוי מקרקעין (ו"ע 11737-07-24 זועבי ואח' נ' מנהל מס שבח נצרת) מבהיר סוגיה חשובה בנוגע למעמדם המשפטי של הסכמי פשרה בין נישומים לרשויות המס, ואת המגבלות על האפשרות לתקוף הסכמים אלו בדיעבד. פסק הדין מחדד את ההבחנה המשפטית בין הודעת מס הנובעת מהסכם פשרה לבין החלטה מנומקת של רשות המס, ואת השלכותיה על זכות הערר.
פסק הדין עוסק בבקשת מנהל מס שבח נצרת לסילוק ערר על הסף, בטענה שהערר הוגש על הודעת מס שניתנה בעקבות הסכם פשרה שהתגבש בין הצדדים בשלב ההשגה, ולא על החלטה מנומקת. ועדת הערר קיבלה את הבקשה וקבעה כי בהתאם להוראות החוק והפסיקה, אין אפשרות להגיש ערר על הודעת מס שניתנה בעקבות הסכם פשרה.
העוררים, האחים זועבי, הגישו ערר על החלטת מנהל מס שבח מיום 5.6.24 בעניין עסקת מכר מקרקעין. הערר נסב סביב שווי העסקה שקבע המשיב לגבי חלקות 1 ו-2 בגוש 17118. טענתם המרכזית הייתה כי השומה לפי מיטב השפיטה נקבעה על בסיס הנחת עבודה שגויה - המשיב סבר כי תכנית איחוד וחלוקה מסוימת אושרה, בעוד שלמעשה אישור התכנית בוטל במסגרת ערר שהוגש לוועדת הערר המחוזית.
אולם, מהחומר שהוצג לוועדה עלה כי במהלך דיוני ההשגה, הגיע מייצגם של העוררים להסכמות עם המשיב לגבי שווי הזכויות והודיע במפורש על ויתור על שאר הטענות. בעקבות הסכמות אלו, הוציא המשיב שומות מתוקנות.
השאלה המרכזית שנדונה בפסק הדין הייתה האם ניתן להגיש ערר על הודעת מס שהוצאה בעקבות הסכם פשרה שהושג בשלב ההשגה.
סעיף 87(ג) לחוק מיסוי מקרקעין קובע כי "בא המשיג על השומה שנערכה לו לידי הסכם עם המנהל, תתוקן השומה לפי זה ותומצא לו הודעה על המס שעליו לשלם".
לעומת זאת, סעיף 88 לחוק קובע כי "הרואה עצמו מקופח בהחלטת המנהל רשאי, תוך שלושים יום מיום שנמסרה לו ההחלטה, לערור עליה לפני ועדת ערר".
ההבחנה המשפטית הקריטית היא בין הודעת מס שהוצאה בעקבות הסכם פשרה (עליה לא ניתן להגיש ערר) לבין החלטה מנומקת של מנהל מיסוי מקרקעין בהשגה (עליה ניתן להגיש ערר).
ועדת הערר קבעה מספר קביעות חשובות:
פסק הדין מדגיש מספר עקרונות חשובים:
פסק הדין בעניין זועבי מחזק את מעמדם של הסכמי פשרה במסגרת הליכי השגה במיסוי מקרקעין ומבהיר את גבולות האפשרות לתקיפתם בדיעבד. הוא מחדד את ההבחנה המשפטית בין הודעות מס הנובעות מהסכמי פשרה לבין החלטות מנומקות של רשויות המס, ואת ההשלכות המעשיות של הבחנה זו.
פסק הדין מהווה תזכורת חשובה לכל העוסקים בתחום מיסוי המקרקעין בדבר חשיבות השיקול המעמיק טרם כריתת הסכמי פשרה עם רשויות המס, והבנת המשמעויות המשפטיות ארוכות הטווח של הסכמים אלו.
פסק דין חדש שניתן בוועדת הערר לפי חוק מיסוי מקרקעין (ו"ע 11737-07-24 זועבי ואח' נ' מנהל מס שבח נצרת) מבהיר סוגיה חשובה בנוגע למעמדם המשפטי של הסכמי פשרה בין נישומים לרשויות המס, ואת המגבלות על האפשרות לתקוף הסכמים אלו בדיעבד. פסק הדין מחדד את ההבחנה המשפטית בין הודעת מס הנובעת מהסכם פשרה לבין החלטה מנומקת של רשות המס, ואת השלכותיה על זכות הערר.
פסק הדין עוסק בבקשת מנהל מס שבח נצרת לסילוק ערר על הסף, בטענה שהערר הוגש על הודעת מס שניתנה בעקבות הסכם פשרה שהתגבש בין הצדדים בשלב ההשגה, ולא על החלטה מנומקת. ועדת הערר קיבלה את הבקשה וקבעה כי בהתאם להוראות החוק והפסיקה, אין אפשרות להגיש ערר על הודעת מס שניתנה בעקבות הסכם פשרה.
העוררים, האחים זועבי, הגישו ערר על החלטת מנהל מס שבח מיום 5.6.24 בעניין עסקת מכר מקרקעין. הערר נסב סביב שווי העסקה שקבע המשיב לגבי חלקות 1 ו-2 בגוש 17118. טענתם המרכזית הייתה כי השומה לפי מיטב השפיטה נקבעה על בסיס הנחת עבודה שגויה - המשיב סבר כי תכנית איחוד וחלוקה מסוימת אושרה, בעוד שלמעשה אישור התכנית בוטל במסגרת ערר שהוגש לוועדת הערר המחוזית.
אולם, מהחומר שהוצג לוועדה עלה כי במהלך דיוני ההשגה, הגיע מייצגם של העוררים להסכמות עם המשיב לגבי שווי הזכויות והודיע במפורש על ויתור על שאר הטענות. בעקבות הסכמות אלו, הוציא המשיב שומות מתוקנות.
השאלה המרכזית שנדונה בפסק הדין הייתה האם ניתן להגיש ערר על הודעת מס שהוצאה בעקבות הסכם פשרה שהושג בשלב ההשגה.
סעיף 87(ג) לחוק מיסוי מקרקעין קובע כי "בא המשיג על השומה שנערכה לו לידי הסכם עם המנהל, תתוקן השומה לפי זה ותומצא לו הודעה על המס שעליו לשלם".
לעומת זאת, סעיף 88 לחוק קובע כי "הרואה עצמו מקופח בהחלטת המנהל רשאי, תוך שלושים יום מיום שנמסרה לו ההחלטה, לערור עליה לפני ועדת ערר".
ההבחנה המשפטית הקריטית היא בין הודעת מס שהוצאה בעקבות הסכם פשרה (עליה לא ניתן להגיש ערר) לבין החלטה מנומקת של מנהל מיסוי מקרקעין בהשגה (עליה ניתן להגיש ערר).
ועדת הערר קבעה מספר קביעות חשובות:
פסק הדין מדגיש מספר עקרונות חשובים:
פסק הדין בעניין זועבי מחזק את מעמדם של הסכמי פשרה במסגרת הליכי השגה במיסוי מקרקעין ומבהיר את גבולות האפשרות לתקיפתם בדיעבד. הוא מחדד את ההבחנה המשפטית בין הודעות מס הנובעות מהסכמי פשרה לבין החלטות מנומקות של רשויות המס, ואת ההשלכות המעשיות של הבחנה זו.
פסק הדין מהווה תזכורת חשובה לכל העוסקים בתחום מיסוי המקרקעין בדבר חשיבות השיקול המעמיק טרם כריתת הסכמי פשרה עם רשויות המס, והבנת המשמעויות המשפטיות ארוכות הטווח של הסכמים אלו.