ע"מ 18816-11-20
6.2.2024
עובד שהוא תושב ישראל זכאי ל- 2.25 נקודות זיכוי בחישוב המס המוטל עליו (סעיפים 34 ו-36 לפקודת מס הכנסה). מנגד, בחישוב המס של עובד זר קיים הסדר מיוחד. סעיף 48א לפקודה מסמיך את שר האוצר לקבוע הוראות שונות לעניין הזיכויים של עובד זר. הוראות כאמור אכן נקבעו, כך שבחישוב המס של העובד הזר יובאו בחשבון נקודות זיכוי פחותות – תקנה 3(א1) לתקנות מס הכנסה (זיכוים לעובד זר).
יש להבהיר, כי הפקודה והתקנות קובעות כי ההוראות הנוגעות למתן נקודות הזיכוי לתושבי ישראל אינן חלות כאשר עסקינן בעובד זר. יתרה מזו, מובהר בסעיף 48א כי בהקשר זה מבחני התושבות הקבועים בפקודה אינם מעלים או מורידים. על האמור נוסיף ונבהיר, כי בבג"ץ 8421/14 נקבע, בין יתר הדברים, כי הוראות האמנות בדבר אי הפליה הדדית בין עובדים אין סותרות את הוראות הפקודה והתקנות.
עובד שהוא תושב ישראל זכאי ל- 2.25 נקודות זיכוי בחישוב המס המוטל עליו (סעיפים 34 ו-36 לפקודת מס הכנסה). מנגד, בחישוב המס של עובד זר קיים הסדר מיוחד. סעיף 48א לפקודה מסמיך את שר האוצר לקבוע הוראות שונות לעניין הזיכויים של עובד זר. הוראות כאמור אכן נקבעו, כך שבחישוב המס של העובד הזר יובאו בחשבון נקודות זיכוי פחותות – תקנה 3(א1) לתקנות מס הכנסה (זיכוים לעובד זר).
יש להבהיר, כי הפקודה והתקנות קובעות כי ההוראות הנוגעות למתן נקודות הזיכוי לתושבי ישראל אינן חלות כאשר עסקינן בעובד זר. יתרה מזו, מובהר בסעיף 48א כי בהקשר זה מבחני התושבות הקבועים בפקודה אינם מעלים או מורידים. על האמור נוסיף ונבהיר, כי בבג"ץ 8421/14 נקבע, בין יתר הדברים, כי הוראות האמנות בדבר אי הפליה הדדית בין עובדים אין סותרות את הוראות הפקודה והתקנות.