ע"מ 25670-10-22
8.12.2024
פסק דינו של בית המשפט המחוזי מרכז-לוד בעניין עמית מוסאי מהווה אבן דרך משמעותית בסוגיית ניכוי מס תשומות ברכישת כלי רכב לצרכי עסק. הפסיקה מבהירה את הגבולות בין דיני המס לדיני התעבורה ומספקת הנחיות ברורות לעוסקים בתחום.
המערער, מורה דרך במקצועו, רכש רכב סובארו CROSSTREK XV בעלות של כ-127,000 ₪ בתוספת מע"מ. לאחר שתחילה סווג הרכב כפרטי, פעל המערער לשינוי סיווגו ל"רכב מדברי" במשרד הרישוי. בעקבות השינוי, ביקש לנכות את מס התשומות בסך כ-21,500 ₪, אך נתקל בסירובו של מנהל מע"מ.
באיחוד האירופי קיימת מגמה של הגבלת ניכוי מס תשומות ברכישת רכבים עסקיים, אך במודל שונה מהישראלי. רוב מדינות האיחוד מתירות ניכוי חלקי של מס התשומות בהתאם לשיעור השימוש העסקי המוכח. בארה"ב, לעומת זאת, מקובלת גישה המאפשרת ניכוי מלא בכפוף להוכחת שימוש עסקי דומיננטי.
החקיקה הישראלית נקטה בגישה מחמירה יותר, השוללת ככלל ניכוי מס תשומות ברכישת "רכב פרטי". התקנות מגדירות במדויק מהו "רכב פרטי" באמצעות שתי חלופות: הגדרה ישירה והפניה לרשימת רכבים בתוספת הרביעית. גישה זו נועדה למנוע מחלוקות וקשיי אכיפה הנובעים משימוש מעורב ברכבים.
רשות המסים מיישמת מדיניות עקבית של אי-התרת ניכוי מס תשומות ברכבים פרטיים, למעט חריגים מוגדרים היטב. הפרקטיקה כוללת בדיקה מהותית של השימוש ברכב, מעבר לסיווגו הפורמלי. מדיניות זו מתבססת על ניסיון רב-שנים המלמד על הקושי בפיקוח על שימוש מעורב ברכבים.
בית המשפט דחה את הערעור תוך קביעת שתי הלכות חשובות:
פסק הדין משפיע על מגוון ענפים במשק:
עוסקים המתכננים רכישת רכב לצרכי עסק נדרשים לשקול:
פסק הדין מבהיר את הגבולות בין דיני המס לדיני התעבורה ומחזק את העצמאות של דיני המס בקביעת הגדרותיהם. ההכרעה מספקת ודאות משפטית לעוסקים, אם כי במחיר של הגבלת יכולתם לנכות מס תשומות על רכבים המשמשים גם לצרכיהם העסקיים.
ייתכן שיידרש שינוי חקיקתי שיאמץ מודל גמיש יותר, בדומה למקובל באיחוד האירופי, המאפשר ניכוי חלקי בהתאם לשיעור השימוש העסקי המוכח. שינוי כזה יצריך פיתוח מנגנוני פיקוח ובקרה מתאימים.
פסק דינו של בית המשפט המחוזי מרכז-לוד בעניין עמית מוסאי מהווה אבן דרך משמעותית בסוגיית ניכוי מס תשומות ברכישת כלי רכב לצרכי עסק. הפסיקה מבהירה את הגבולות בין דיני המס לדיני התעבורה ומספקת הנחיות ברורות לעוסקים בתחום.
המערער, מורה דרך במקצועו, רכש רכב סובארו CROSSTREK XV בעלות של כ-127,000 ₪ בתוספת מע"מ. לאחר שתחילה סווג הרכב כפרטי, פעל המערער לשינוי סיווגו ל"רכב מדברי" במשרד הרישוי. בעקבות השינוי, ביקש לנכות את מס התשומות בסך כ-21,500 ₪, אך נתקל בסירובו של מנהל מע"מ.
באיחוד האירופי קיימת מגמה של הגבלת ניכוי מס תשומות ברכישת רכבים עסקיים, אך במודל שונה מהישראלי. רוב מדינות האיחוד מתירות ניכוי חלקי של מס התשומות בהתאם לשיעור השימוש העסקי המוכח. בארה"ב, לעומת זאת, מקובלת גישה המאפשרת ניכוי מלא בכפוף להוכחת שימוש עסקי דומיננטי.
החקיקה הישראלית נקטה בגישה מחמירה יותר, השוללת ככלל ניכוי מס תשומות ברכישת "רכב פרטי". התקנות מגדירות במדויק מהו "רכב פרטי" באמצעות שתי חלופות: הגדרה ישירה והפניה לרשימת רכבים בתוספת הרביעית. גישה זו נועדה למנוע מחלוקות וקשיי אכיפה הנובעים משימוש מעורב ברכבים.
רשות המסים מיישמת מדיניות עקבית של אי-התרת ניכוי מס תשומות ברכבים פרטיים, למעט חריגים מוגדרים היטב. הפרקטיקה כוללת בדיקה מהותית של השימוש ברכב, מעבר לסיווגו הפורמלי. מדיניות זו מתבססת על ניסיון רב-שנים המלמד על הקושי בפיקוח על שימוש מעורב ברכבים.
בית המשפט דחה את הערעור תוך קביעת שתי הלכות חשובות:
פסק הדין משפיע על מגוון ענפים במשק:
עוסקים המתכננים רכישת רכב לצרכי עסק נדרשים לשקול:
פסק הדין מבהיר את הגבולות בין דיני המס לדיני התעבורה ומחזק את העצמאות של דיני המס בקביעת הגדרותיהם. ההכרעה מספקת ודאות משפטית לעוסקים, אם כי במחיר של הגבלת יכולתם לנכות מס תשומות על רכבים המשמשים גם לצרכיהם העסקיים.
ייתכן שיידרש שינוי חקיקתי שיאמץ מודל גמיש יותר, בדומה למקובל באיחוד האירופי, המאפשר ניכוי חלקי בהתאם לשיעור השימוש העסקי המוכח. שינוי כזה יצריך פיתוח מנגנוני פיקוח ובקרה מתאימים.